Bra tips & råd för ägare till HUSBIL

Här har vi sammanställt goda råd och tips till dig/er som har husbil. Ibland kan det vara hektiskt när en husbil görs iordning för säsongsförvaring, eller ska stå oanvänd en tid. Nedanför finns en informativ Checklista, som underlättar att komma ihåg det viktiga. 

Alla dessa råd kan hjälpa dig/er att skydda och vårda, samt att undvika problem som kan bli tidskrävande och kostsamma. Se till att vara utrustad med de rätta och smidiga produkterna för skötseln. Vid frågor, tala med vår kunniga personal. Det handlar om att bevara funktionaliteten, komforten och prestandan – om säkerhet och trygghet – om att öka livslängden och möjligheterna till fantastiska upplevelser.

Checklista HUSBIL 
vid kallställning – eller om den inte används under en tid

Listan nedanför är utformad i en praktisk ordningsföljd med tydliga rubriker.
Tänk på att tipsen är generella och att speciella förutsättningar alltid råder för varje husbilsmärke och modell.

 

SERVICE: Se gärna till att boka och genomföra service av fordonet samt eventuella tester och verkstadsarbeten på hösten. Det innebär att du/ni slipper långa kötider på våren, när verkstäder har många monterings- och leveransuppdrag. Då är det bara att tuta och köra, precis när det passar, på våren.
  • DÄCK:
    Husbilar skall ha däck av "typ C", som har stabilare sidor och klarar höga belastningsvikter. Pumpa däcken litet hårdare än normalt, för att undvika platta däck (undersök vad som är lämpligt för just din/er däcktyp). Rulla husbilen en aning framåt eller bakåt, ca. 1 gång per månad, för att ändra belastningspunkt på däcken. Kontrollera däcktrycket emellanåt.

  • BRÄNSLETANK:
    Helst full tank. Häll i dieseltillsats för att undvika tillväxt av mikroorganismer, framför allt alger (även bakterier, m.m.). Dieseltillsats kan även hålla bränsle stabilt längre tid, ta bort vatten ur diesel, smörja dieselpumpar och spridare, rengöra hela bränslesystemet samt motverka beläggningar och korrosion. Det finns olika typer – och olika doser gäller vid kontinuerligt bruk, respektive långtidsförvaring.

  • MOTOR OCH GLYKOL:
    1) Kontrollera glykolens köldfaktor, och att glykolnivån är åtminstone minimum, i både motorns kylsystem och bodelens vattenburna värmesystem. Instruktioner bör finnas i husbilens handbok.
    2) Undvik att ha "endast rent vatten" i spolarvätskebehållaren, vilket vissa väljer på sommaren. Tillsätt spolarvätska med lämplig koncentration, för att undvika frysskador/sprickor och beläggningar. Spola igenom, så att vätskan kommer fram i slangarna till vindrutan.

  • VATTEN OCH SANITET:
    Tänk på att s.k. frostsäkring för V/A även görs (oavsett årstid) när husbilen ska stå oanvänd en tid, för att undvika tillväxt av mikroorganismer i färskvatten och avlopp. 
    1) Töm färskvatten- och gråvattentanken, för att undvika frysskador (sprickor i slangar och behållare) samt tillväxt av mikroorganismer. Lämna dessa kranar i öppet läge fram till att husbilen skall användas igen.
    2) Spola i toaletten tills vattnet slutar rinna, för att slippa frysskador (kvarliggande vatten i slangar).
    3) Töm toalett och/eller fekalietanken. Rengör gärna med septiktanksrengöring.
    4) Ställ bodelens alla vattenkranar i öppet läge, mitt emellan varmt och kallt.
    5) Lägg ned den tömda duschslangen (duschmunstycket) på golvet.
    6) Töm varmvattenberedaren och lämna kranen i öppet läge.
    7) Öppna frostvaktensäkerhets/avtappningsventil. Lämna den i öppet läge.
    8) Om fler kranar finns för färskvattensystemet, lämna dessa öppna.
    9) Om en sil-kopp finns på vattenfiltret vid vattenpumpen – tag loss och töm ur vattnet, annars kan den frysa sönder/spricka (rengör den samtidigt).
    10) OBS: Häll aldrig sprit/spolarvätska i ett vattenlås! Det är ett "gammalt knep" som är helt felaktigt. Lösningsmedel torkar ut packningarna och bryter ned ABS-plasten. Då uppstår en mycket stor risk för läckage i avloppsystemet och sprickor i installationer. I ett extremt fall hade hela duschgolvet spruckit. Tyvärr dyker detta felaktiga "tips" fortfarande upp på vissa husbils-forum, och t.o.m. från branschfolk i verksamheter som är okunniga. 

  • STÄDNING OCH RENGÖRING:
    Tänk speciellt på följande:
    1) Använd alltid rengöringsprodukter som är anpassade för husbil.
    2) Töm fordonet på all mat, även torrvaror, för att undvika gnagare och insekter/skadedjur.
    3) Lämna det rengjorda och avstängda kylskåpet (och ev. frys) i vädringsläge. Om inte vädringsläge finns på kylskåpsdörren, kläm fast en tidning eller hushållssvamp.
    4) Tag loss och rengör det nedre kylskåpsgallret på husbilens utsida, samt innanför detta. Bör även göras en gång under sommaren. Oftare vid resor på dammiga vägar.
    5) Till bodelens polykarbonatfönster: använd inte fönsterputsmedel med sprit eller ammoniak, och inte heller avfettningsmedel eller diskmedel (t.ex. Yes), de förstörs. Fönsterputsmedlet skall vara godkänt för polykarbonat, se förpackningen. Till bildelens fram- och sidorutor (härdat glas) kan vanligt fönsterputsmedel samt avfettnings- eller diskmedel användas. Om avfettning används till vindrutan, vik gärna ut torkarbladen för att skydda dem.

  • BATTERI OCH ELFÖRSÖRJNING:
    1) 
    Stäng av huvudströmbrytare/arna (batteriavskiljare). Dra ur strömkabel till TV, m.fl. förbrukare.
    2) 
    Ladda batterierna fullt. Beroende på prestanda och skick kan det räcka i flera månader. Koppla loss minuspolen (den svarta) på bodels-batteriet och motorns batteri.
    3) 
    Om tillgång till 230 V uttag finns, ladda vid behov batteri/er genom husbilens eluttag för underhållsladdning – minuspolerna måste då tillfälligt kopplas in.                              
    Se mer information: Checklista batteri >>

  • GASOL:
    Stäng kranen på gasolflaskan/flaskorna. Vid behov, skruva loss gasolflaskor från anslutningen och plocka ut dessa ur fordonet för att undvika brandrisk. Vid säsongsförvaring i externt garage, undersök med de ansvariga vilka regler som gäller för gasol – om den tillåts stå kvar i husbilens gasolkoffert, eller måste plockas ur.

  • FÖRVARING:
    INOMHUS, varm: Lämna takluckor och fönster i vädringsläge, för en god luftcirkulation. Varmförvaring bör ha lägsta temperatur +8 °C. Gärna högre.
    INOMHUS, kall: Här sker kraftiga temperaturväxlingar. Stäng takluckor (!), fönster, luckor och dörrar ordentligt. Fukt och kondens är som värst omkring 0 °C. Kondens bildas vid ca. +10 °C och svalare. Tag gärna ut madrasser och dynor ur fordonet. Alternativt, ställ madrasser och dynor på högkant. Om en överslafsmadrass känns stor att hantera kan eventuellt några föremål stickas in, som lyfter upp och skapar en rejäl luftspalt för cirkulation.
    UTOMHUS, under tak: Helst skydd under tak vid vinterförvaring utomhus. Se ovanför, här gäller samma instruktioner som i punkten ”Inomhus, kall”.
    UTOMHUS, utan tak: Se ovanför, instruktioner i punkten ”Inomhus, kall”. Tänk speciellt på att: 1) inte låta för mycket snö ligga på husbilens tak, 2) inte gå på taket vid snöskottning, 3) inte använda metallskyffel. Detta är viktigt eftersom takluckorna kan skadas – i köldgrader spricker de lätt vid plötsliga stötar och tung belastning. Även antenner, solceller och AC-låda kan skadas.
    Allmänt, vid förvaring: Drag inte åt handbromsen – den kan låsa sig när ett fordon står oanvänt en längre tid. Lägg istället i en växel.
    Avfuktning, vid förvaring inom- eller utomhus: Ställ in en ”torrboll” (fuktslukare) i husbilen, för att undvika fukt och tillväxt av mögel i dynor, på inredning, m.m. Välj "torrbolls"-produkten i förhållande till fordonets storlek, förvaringssätt och tidsperiod – läs instruktionen/fråga butikspersonalen. "Fukt är husbilsägarens värsta fiende."

  • AVSTÄLLNING:
    Ordna med avställning hos Transportstyrelsen. Ha alltid en avställnings/garageförsäkring.

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår